Tilbage hos svigermekaniken

Posted by on 19. februar 2009

Så er jeg tilbage hos familien Cruz i Cochabamba. Et glædeligt gensyn med Doris familie. Jeg landede i Cochabamba lufthavn torsdag morgen klokken 8 lokal tid. Jeg havde ikke sovet meget på min 30 timers rejse, så jeg måtte lige tage en god morfar midt på dagen. Vejret er ok. Jeg har været så venlig at hive et par regnbyger med mig, som dog er blevet vel modtaget af de lokale. Resten af tiden titter solen frem og sørger for at temperaturen tillader shorts og t-shirt. Jeg er blevet lovet at jeg nok skal få masser af sol at se. Doris har også været forudseende og købt solcreme med høj faktor. Godt at bare én af os lærer af tidligere erfaringer.

Det er super dejligt at se Doris familie igen, specielt hendes forældre som har været sygdomsramte og som vi har været meget bekymrede for. Det er fantastisk dejligt at se dem og alle de andre smile ved vores gensyn. Doris yngste bror imponerede igår med sine evner med en guitar. Han er virkelig dygtig og spiller i et band som har indspillet et par sange. Han er kun 16 år og jeg tror at han har en lys fremtid foran sig indenfor musikken. Jeg har fået en CD, med et par numre som jeg er rigtig glad for.

Turen fra Kastrup startede med at jeg måtte betale for overvægt da jeg skulle tjekke bagagen ind. Jeg har tilsyneladende ikke samme evner som lillemor, da hun uden problemer hev mere end 10kg for meget med, mens undertegnede måtte betale for 4kg. …fantastisk! Overvægten skyldes primært at jeg har taget en masse gaver med til familien. Specielt børnene har været ellevilde med de æsker med Lego jeg har haft med. Jeg har på fornemmelsen at det også er noget jeg skal sørge for at have med næste gang, hvis jeg vil beholde titlen som yndlingsonkel. Til Doris brødre har jeg primært haft tøj med. Tøj af rigtig god kvalitet som også er blevet vel modtaget.

De efterfølgende dage har jeg brugt på at møde en masse familie og slappet af med familien.

Nisserne mødes

Søndag aften tog en af mine svogre og undertegnede til La Paz som er hovedstaden i Bolivia. Vi skulle møde mine forældre i lufthavnen og følges det sidste stykke til Cochabamba. Turen til La Paz tager godt 6 timer i bus. Der er ca. 450 km ad snoede veje, op og ned af en masse bjerge. La Paz ligger i ca. 4.000 meters højde, ca. 1.500 meter højere end i Cochabamba. Det er noget man tydeligt kan mærke da man hiver lidt mere efter vejret. I lufthavnen mødte vi mine forældre og efter nogle timers venten, tog vi morgenflyet til Cochabamba. Der blev vi hentet af resten af Doris familie og kørt hjem til ”Casa Titichoca Cruz” hvor vi selvfølgelig blev rigtig godt modtaget. Dette var første gang Doris og mine forældre mødtes og vi har begge haft travlt med at oversætte.

Vi fik hilst på alle og spist noget morgenmad og mine forældre fik delt det første hold gaver ud, til stor glæde og underholdning. Efterfølgende tog vi os lige en lille siesta, da vores kroppe var godt trætte af den lange tur uden særlig meget søvn. Ved frokosttid stod vi op og fik os en god gang boliviansk mad, lavet af svigermor.

Efter frokost tog far, mor, svigermor, en enkelt svoger med påhæng i form af kone og barn, samt Doris og jeg, op til et tempel på en bakke, ikke så langt væk fra vores midlertidige hjem. Det var en dejlig tur. Mor fik vist set en hel del blomster og planter, mens far og jeg specielt fik suget en masse kultur, viden og traditioner til os, fra min kære svigerfamilie.

Om aftenen fik vi besøg af den sidste af Doris brødre. Han kom med kone og 3 børn og selvfølgelig var der også gaver til dem. Her havde mine forældre taget Lego med til drengene og det var en ubetinget succes. Den mindste på 4 år blev helt ekstatisk og løb rundt og jublede over at have fået en brandbil. Det var en oplevelse i sig selv at se ham på den måde. Den store dreng samlede Lego-brandbilen og der blev leget. Doris havde forinden lært børnene at sige ”mange tak” på dansk samt instrueret dem i at de selvfølgelig skulle spise aftensmaden pænt op, ellers kunne der ikke blive tale om gaver. Det blev selvfølgelig gjort og rigtig godt og alle havde en hyggelig aften.

En fantastisk start på en god ferie. Læs med i næste afsnit af min dagbog og følg med i vores oplevelser i et dejligt land i et spændende kontinent.