Og så røg jeg i fælden,…

Posted by on 30. maj 2005

“Det er Doris, det er Ditlev og det er dejligt”

Hej med jer. Det er nu et stykke tid siden jeg sidst lagde nyheder op på min hjemmeside, så denne gang skal I få nyheder så det basker.

Nå, men siden sidst er der altså sket ting og sager. Den største nyhed er nok at jeg har fået mig en kæreste herovre. Det er en af de andre udvekslingsstuderende og hun kommer fra Bolivia. Hun hedder Doris, er rigtig sød og vi har det godt sammen. Hvis det fortsætter i dette tempo, kommer min hjemrejsedato nok i fare. Af flere informationer til de nysgerrige kan jeg fortælle at hun er 24 år gammel og læser jura.

Universitetet lukket i knap 3 uger

I tirsdags åbnede universitetet efter at have været lukket i knap 3 uger. Lidt frustrerende måtte jeg i tirsdags dog sande at underviseren i min Cisco-kursus, ikke mødte op. Uden at give besked kunne jeg og de andre studerende gå hjem igen. Samme scenario gentog sig onsdag, hvor vi dog fandt frem til en anden underviser som forklarede at der godt kunne gå en uge mere før vi kom i gang. Jeg fortalte at jeg kun er her i en begrænset periode, så jeg ville egentlig gerne have sat skub i tingene. Det resulterede i at den anden underviser kunne hjælpe os på nogle tidspunkter mens vi på andre tidspunkter er nødt til at undervise/fremlægge for hinanden. Torsdag startede jeg så med at fremlægge dagens tekst, …på spansk. Det var noget af en udfordring, men det gik udmærket. Nu kan vi så bare håbe at vi kommer rigtigt i gang snart, så jeg kan få afsluttet kurset.

Tur til San Pedro

De 2 amerikanske kvinder og jeg besluttede os at tage en tur til San Pedro i en forlænget weekend, hvor der var et par helligdage. Torsdag d. 19/5 om aftenen satte vi os ind i den bus der ca. 12 timer senere stoppede i San Pedro, en by små 600 km syd, sydøst for Arica. Byen har knap 5.000 indbyggere og ligger i små 2.500 meters højde. Om dagen skinner solen kraftigt, og man er næsten tvunget til at gå i shorts og T-shirt. Stik modsat er temperaturen om aftenen og natten hvor man ikke kan få tøj nok på for at holde sig varm.

Fredag brugte vi på at finde et hostel, samt se byen an. Vi besøgte en gade med en masse små forretninger der tydeligvis bar præg af turisternes hyppige besøg. Priserne var skruet godt i vejret og jeg fik da også senere at vide at San Pedro er en af Chiles dyreste byer at bo i. Nå, men sidst på eftermiddagen tog vi på udflugt for at se de omkringliggende dale, med afslutning ved månedalen hvor vi kunne se solnedgangen. Rigtig flot. Vi kom sent hjem den aften og efter aftensmaden på en billig restaurant, gik vi direkte i seng, så vi kunne være friske til næste dags oplevelser.

Lørdag morgen klokken 03.15. Uret ringede og vi skulle op. Bussen til de berømte geysere, afgik klokken 04.00. Godt påklædt til turen kom vi af sted. Turen varede i knap 2 timer op og ned af små veje for til sidst at ende i en dal i 4.321 meters højde. Der var geyserne så. Hundekoldt og jeg var nødt til at klappe mig selv på skuldrende for dagen før at have investeret i et par uldne lama-strømper. Klokken havde lige passeret 06.00 og morgenmaden blev klargjort mens alle turisterne rendte rundt og knipsede med deres kameraer. Solen stod op og oplyste et flot område. Morgenmaden bestod af sandwich, frugt, te, kaffe og mælk opvarmet fra en af de varme kilder.

Vi fortsatte turen lidt endnu og endte ved en lille sø der fik tilført vand fra en af de varme kilder. Der kunne turisterne så efter behag bade. Vikingen fra Danmark havde selvfølgelig taget badetøj med og der gik ikke mange minutter før min blegfede krop fik vandstanden til at hæve sig i den lille sø. Vandet var dejlig varmt og eneste ubehag ved den oplevelse var at skulle op derfra. Jeg havde kun medbragt et lille håndklæde på størrelse med et frimærke der aldrig nogensinde ville kunne tørre hele min krop. Det betød bare at jeg satte dellerne i frigear og løb en tur, i frostvejr og med våde badebukser på. Det var koldt, selv for en viking.

Nå, turen fortsatte gennem et flot landskab med lamaer, alpakaer og vicuñaer for til sidst at vende tilbage til San Pedro. Klokken var 13.00 da vi kom tilbage og efter en hurtig frokost tog vi klokken 15.00 til en smuk lille by, ved navn Toconao. Toconao er en smuk oase i den store chilenske ørken. Af de 5.000 kilder der findes i den del af Chile, er der kun 3 der er rene nok til at man kan drikke af dem. En af disse, løber igennem Toconao og er medvirkende til at byen er stærkt beplantet. Efter Toconao, tog vi videre til en af verdens største saltørkener. Der kunne vi så nyde solnedgangen. En fantastisk udsigt, med lyserøde flamingoer og et malerisk landskab. Som prikken over i’et, var det dagen før fuldmåne, hvilket ikke gjorde det mindre fantastisk. Som afslutning på en lang begivenhedsrig dag, tog vi med nogle rejsefælder på restaurant og bagefter på bar.

Søndag var sidste dag i San Pedro. Om aftenen skulle vi med bussen hjem til Arica. Der blev dog lidt tid til noget jeg aldrig havde drømt om at skulle prøve. “Sandboarding”. De fleste ved hvad snowboarding er. Sandboarding er stort set det samme, – bare uden sne. Jeg tog med guide og 6 tøser, på mountainbike op til nogle sandbanker hvor vi kunne sandboarde. Fantastisk sjovt og noget jeg glæder mig til at vise alle jer derhjemme.

Hjemme fra DK

Som tidligere skrevet i min dagbog, følger jeg meget med i nyhederne hjemme fra DK og Europa. Herfra har jeg glædet mig over den overbevisende Brøndby-sejr rivalerne FCK, dog må jeg sande at jeg har medlidenhed med min gode ven Jeppe hjemme fra Herlevkollegiet, der ikke helt deler min glæde. Jeppe turde ikke skrive til mig i flere dage efter kampen af frygt for mine drillerier,  – helt ubegrundet. Champions league endte med sejr til Liverpool fra England. Resultatet glædede mig meget på Rapmus’ vegne, men selve kampen var højdramatisk og den bedste finale jeg nogensinde har set.

Billeder på hjemmesiden

Som I sikkert har bemærket, har jeg ikke tilføjet nye billeder på min hjemmeside i et godt stykke tid. Jeg arbejder pt. på et nyt design til min hjemmeside, der også skulle inkludere en ny billedside. Hav lidt tålmodighed, så skal jeg snart få lagt noget spændende op.

Hygge og pas godt på jer selv. Til gengæld skal jeg huske at sende et billede fra mit bryllup i Bolivia.